Jäsenkirje 1/2014

Olostunturin asukasyhdistys ry                                                                                                      15.1.2014

Hyvät Olostunturin asukasyhdistyksen jäsenet!

LATUMAKSUT

Yhdistyksen hallitus pitää latujen kunnossapitoa erittäin tärkeänä, ja sen vuoksi jo viime vuonna päätettiin lähettää latujen kunnossapidosta vastaavan Muonion Paanat ry:n latumaksulaskut jäsenillemme jäsenkirjeen mukana. Koska Muonion Paanat ry:llä ei ole edelleenkään käytettävissään läheskään kaikkien jäsentemme osoitteita, hallitus päätti kokouksessaan 30.12.2013 jatkaa samaa käytäntöä. Hallitus esittää toivomuksen, että jäsenet osallistuisivat latujen ylläpitokustannuksiin maksamalla latumaksut 31.1.2014 mennessä.  Liitteenä on Muonion Paanat ry:n puheenjohtajan Pekka Veiston selvitys Paanojen toiminnasta.

Luoteis-Lapin matkailuyhdistys ry on hankkinut latukoneisiin ajantasaisen paikannus- ja karttajärjestelmän. Viikosta 8 lähtien jokainen voi tarkastaa latujen ajantasaisen tiedon sekä latukoneen ajotilanteen osoitteessa www.tunturi-lappi.fi.

LAAJAKAISTAN RAKENTAMINEN OLOKSELLE

Soneran Asiakaspalvelu jakoi 7.1.2014 Oloksen alueen postilaatikoihin ennakkotiedotteen, jonka mukaan Soneran valokuituverkko tulee laajenemaan tämän vuoden aikana myös Olostunturin alueelle. Tiedote on jäsenkirjeen liitteenä. Kuituverkon rakentaminen on osa valtioneuvoston käynnistämää Laajakaista kaikille – hanketta, jota Sonera toteuttaa yhteistyössä Muonion kunnan kanssa. Kuitua tunturiin- hanke tukee edellä mainittua hanketta ja toimii yhteistyössä Soneran kanssa.

Liittymien myynti alkaa jo vuoden alkupuolella ja tiedotteen mukaan hinta on edullisempi niille, jotka tekevät sitoumuksen ennen rakentamisen aloittamista. Kuitua tunturiin- hankkeen projektipäälliköltä Seppo Alatörmäseltä 10.1.2014 saadun ohjeen mukaan ilmoitus kiinnostuksesta tulisi tehdä mahdollisimman pian keskitetysti esimerkiksi asukasyhdistyksen puheenjohtajalle. Ilmoituksesta pitää käydä ilmi nimi, kiinteistön osoitetiedot sekä asianomaisen yhteystiedot. Sen jälkeen kun tiedot on saatu, Sonera voi suunnitella alueen rakentamista kokonaisuutena. Tässä vaiheessa hintatietoja yms. ei voida antaa ennakkotiedotteessa mainittua enempää. Kuitenkin kannattaa huomata, että liittymän toteuttamishintaan 2222 euroa (sis. alv) sisältyvän asennustyön osuuden 503 euroa (sis. alv) voi verotuksessa vähentää kotitalousvähennyksenä.

Asian eteenpäin viemiseksi em. tiedot pyydetään toimittamaan Eila Uotilalle sähköpostilla osoitteella eila.uotila@kolumbus.fi tai kirjeitse osoitteeseen Westendintie 91 F 38, 02160 Espoo 31.1.2014 mennessä. Lisätietoja hankkeesta on osoitteessa www.lvm.fi/100megansuomi ja osoitteessa www.kuituatunturiin.fi.

LUMENAURAUKSEN KILPAILUTTAMINEN

Muonion kunta huolehtii Oloksen teiden ja katujen lumenaurauksesta antamalla lumityöt kilpailutuksen perusteella jollekin urakoitsijalle hoidettavaksi. Urakkaan ei kuulu lumenpoisto mökkiliittymistä aurauksen jälkeen silloinkaan, kun lumipenkkoja turvallisuus- yms. syistä madalletaan ja liittymä tukkeutuu kokonaan. Jäsenistö on toivonut asiaan parannusta.

Yhdistyksen piirissä on tämän vuoksi harkittu mahdollisuutta kilpailuttaa mökkiliittymien lumenauraus. Kilpailutus voisi pitää sisällään myös vapaa-ajan asuntojen lumenaurauksen laajemminkin, mikäli jäsenistö on kiinnostunut asiasta. Kyseeseen voisi tulla auraus esim. koko talvikauden ajalta tai tuntityönä siten, että auraus tehdään tarvittaessa. Todennäköisesti näin olisi saatavissa myös säästöjä. Tietenkään hyvin toimivista järjestelmistä ei kenenkään tarvitsisi luopua. Palautetta asiasta toivotaan pääsiäiseen mennessä.

VUOSIKOKOUS

Yhdistyksen vuosikokous pidetään kiirastorstaina 17.4.2014 klo 17.00 Kielassa. Varsinainen kokouskutsu esityslistoineen lähetetään myöhemmin erikseen.

Hyvää alkanutta vuotta!

Eila Uotila, puheenjohtaja                                                                Riitta Virmala, varapuheenjohtaja

p. 050-66193                                                                                           p. 0400-645671

eila.uotila@kolumbus.fi                                                                    riitta.virmala@gmail.com