Jäsenkirjeen 1/2014 liite

Oloksen asukasyhdistys ry:n jäsenkirjeen liite / Sähköposti 6.1.2014 Pekka Veistolta

Muonion Paanat ry on Muoniolaisten matkailuyritysten ja Muonion kunnan 1997 perustama rekisteröity yhdistys Muonion latureitistön hoitoon

Latureitistöä hoidetaan kahdella latukoneella ja lisäksi reitistöjen pohjustukseen ja merkintöihin yms. on käytössä kaksi moottorikelkkaa. Yhdistyksellä on yksi vakituinen työntekijä latujen kunnostukseen. Kevään hiihtosesongin aikana on lisäksi töissä tammikuu-huhtikuu kaksi muutakuljettajaa. Yhdistyksen toiminnan pyörittämisestä vastaavalle puheenjohtajalle ei yhdistyksen toiminnan aikana ole maksettu palkkaa tai palkkioita.

Hoidettavaa latuverkostoa on n 200 km, joka keväällä pyritään ajamaan päivittäin jos    lumitilanne sitä vaatii.

Vuodesta 2009 alkaen yhdistys on vastannut myös kelkkareittien hoidosta, mutta tätä on tehty vain siihen saadun rahoituksen verran eli vuonna 2013 yhteensä käytettiin 15000 €, kun latujen  kunnostukseen käytettiin n 80 000 €.

Toimintaansa varten yhdistys saa kunnalta avustusta latujen hoitoon 25000 € ja kelkkareittien hoitoon 10000 €.

Muoniolaiset matkailuyritykset maksavat ns. petipaikkamaksuja n 35000 € ja muut muoniolaiset                              yritykset kannatusmaksua n 8000 €. Vapaa-ajan asuntojen omistajilta on kerätty vuosittain                              vapaaehtoista latumaksua 3000–9000 €. Vuosi 2009 oli tässä suhteessa kaikkein huonoin. Vain n                              neljännes vapaa-ajan kiinteistöjen omistajista on osallistunut kustannuksiin.

Tulevalle kaudelle hankitaan viikolle 8 latukoneisiin paikannusjärjestelmä, sekä karttajärjestelmä, josta kukin halukas voi internetin kautta käydä tarkistamassa latujen ajotilanteen.

Keväällä on myös myynnissä latutarrat ja kelkkatarrat eri myyntipisteissä, joilla toivotaan myös                              kasvatettavan yhdistyksen tulopohjaa.

Luistavia hiihtokelejä keväälle 2014!

Muonion Paanat Ry

Pekka Veisto, 040-5073518