V 2019 TOIMINTAKERTOMUS

Olostunturin Asukasyhdistyksen vuoden 2019 toimintakertomus

Toimintavuosi 2019 oli asukasyhdistyksen 25. toimintavuosi. Yhdistyksen jäsenmäärä oli toimintavuoden lopussa 88 jäsenmaksunsa maksanutta jäsentä, joista 25 perhejäseniä.

Yhdistyksen ja hallituksen puheenjohtajana toimi Olli Simonen ja jäseninä Lasse Laaksonen, Jyrki Laurinmäki, Seppo Lausjärvi, Ritva Niemi, Eila ja Reijo Rummukainen ja Eila Uotila. Yhdistyksen sihteerinä toimi Ritva Niemi, taloudenhoidosta vastasi puheenjohtaja ja kirjanpidosta Päivi Vuori (ei yhdistyksen jäsen). Toiminnantarkastaja toimi Helena Santala ja hänen varahenkilönä Marjatta Suominen. Hallitus kokoontui kahdesti toimintavuoden aikana ja lähetti jäsenistölle kaksi jäsenkirjettä.

Yhdistyksen sääntömääräinen kokous järjestettiin 18.4.2019 Oloshotellilla. Sääntömääräisten asioiden käsittelyn lisäksi kokouksessa kuultiin kunnanhallituksen jäsenen, ulkoilureittityöryhmän puheenjohtajan Minna Back-Tolosen esitys ulkoilureittityöryhmän työn nykyvaiheesta, latujen ja kelkkareittien kunnossapidon rahoituksesta ja kunnan kehityshaasteista ja –näkymistä.

Yhdistyksen ruska-ajan jäsentapaaminen järjestettiin 12.9.2019 Oloslaavulla. Tapaamisessa alkuperäinen Muoniolainen opettaja Erkki Kitkiöjoki kertoi Muonion historiasta tutkimustensa, ottamiensa ja keräämiensä valokuvien pohjalta. Esitys herätti kysymysten ryöpyn ja vilkkaan keskustelun kahvittelun ja makkaranpaiston lomassa. Sateisesta säästä huolimatta tapaamiseen osallistui 32 jäsentä. Kitkiöjoki julkaisee Muonion historiaa käsittelevän kirjansa kuluvan vuoden lopulla. Yhdistystapaamisen tarjoilua tuki Muonion S-Market.

Yhdistyksen Oloslaavusta on tullut vuoden mittaan suosittu retkikohde niin jäsenten, matkailijoiden, retkeilijöiden kuin muoniolaisten keskuudessa. Suurimmillaan retkeläisten määrä laavulla on noussut hetkittäin useaan kymmeneen. Laavun suosio on yhdistykselle haaste nuotiopuuhuollon osalta, josta ei selvitä ajan myötä ilman kunnan apua. Asiasta on neuvoteltu ja neuvotellaan kunnan kanssa. Osana nuotiopuuhuollon kehittämistä yhdistys rakensi talkoilla syksyn 2019 jäsenkirjeessä kuvatun polttopuuvajan, johon voidaan varastoida ja pitää kuivana enemmän polttopuita kuin aiemmin. Kiitos pyyteettömästä laavun ylläpidosta ja huollosta kuuluu laavuisäntä Pauli Runtille. Kiitos hänelle ja hänen neuvokkuudelle myös puuvajan tarvitsemien rakennusmateriaalien keräämisestä lahjoituksina ja puuvajan rakentamisesta yhdessä tyttärenpoikansa, opiskelija Sisu Mannisen kanssa, Hallitus huomioi Mannisen panoksen pienellä urheiluharrastusstipendillä.

Yhdistyksen hallitus päätti 29.12.2018 erota Muonion Paanoista ja samalla luopua hallituspaikastaan Paanoissa. Eron perusteena oli se, että yhdistys luopui ulkoilureittien kunnossapidon rahoituksen varainkeruusta, joka oli jäsenyyden edellytys. Varainkeruun yhdistäminen yhdistyksen jäsenmaksujen keruuseen aiheutti toistuvia väärinkäsityksiä jäsenistömme keskuudessa ja jopa eroja jäsenyydestä.

Yhdistyksen talous oli v 2019 vakaalla pohjalla ja taloustilanne tyydyttävä. Muonion kunta hyväksyi yhdistyksemme Oloksen kyläyhdistykseksi ja myönsi yhdistykselle 400 € taloudellista tukea.