YHDISTYKSEN RUSKAPATIKKARETKI MUONIOSSA 8.9.2021

Olostunturin asukasyhdistyksen vuoden 2021 perinteinen ruska-ajan retki suuntautui tällä kertaa Hirvaslompoloon. Patikoijia kokoontuikin lähtöpaikalle hirsiravintolan pihalle 23 henkilöä. Kymmenen auton karavaani olikin poikkeavan näkyvä kulkue maantiellä matkalla retkikohteeseen.

Varsinaisena retkikohteena oli vanha Pappilanrannan historiallinen kalamajan paikka Hirvaslompolon rannalla. Noin 1.5 km:n matka sinne oli tavanomaista lapin maisemaa, kivistä, poromiesten mönkijöiden jälkien jättämää polkua. Verkkainen kulku reitillä oli viisautta. Katseen piti kohdistua useasti maahan mihin astuu. Matkan varren ensimmäinen nähtävyys oli yli 100 v. vanhan tervahaudan paikka. Kulahtanut kyltti kertoi viimeisen käyttövuoden olleen 100 vuotta sitten,”noin tankkiautollisen verran tervaa”. Metsittynyt tervahauta antoi miettimisen aihetta minkälaista silloinen elämä lapissa on ollut. Terva oli välttämätön aine käytännöistä selviämiseen. Sitä tarvittiin suksien-,rekien-, veneiden-, haravanlapojen- ja kirkkon kattojen hoitoon ja tietenkin rahan ansaitsemiseen. Ajatuskin tällaisten muistojen vaalimiseen on paikallaan.

Syksyisen Keräsojan ylitys mönkijöille tehtyä kaiteetonta siltaa pitkin osoitti, että yhdistyksen jäsenistö on kokeneita vaeltajia. Retken varsinainen historiallinen ajankohta meneekin jo 225 vuoden päähän ja tapahtumapaikkaan – Puolikko Erkin syntymäpaikalle – silloiseen Pappilan kalakämpälle toukokuun alkuun v. 1796. Historialliset siemenet tapahtumalle on kuitenkin kylvetty
edellisen vuoden syyskuussa 22 vuotiaan salanimisen herra Myllerin toimesta. Oikeammin hän oli Orleansin herttua Ludvig Filip. Myöhemmin vuosina 1830 – 1848 hän oli Ranskan kuningas. Erikin äiti oli Pappilan emännän sisko Beata Caisa Wahlbom. Maanpaossa ollut 22 vuotias tuleva kuningas oli ajan tavan mukaan käynyt Nordkapissa ja sieltä palatessaan viipynyt Muonion pappilassa, josta jatkoi matkaansa Ruotsin puolelle ja etelään päin.

Myöhemmin Ranskan valtio on aateloinut Puolikko-Erkin ja hänen jälkeläisensä ja kutsunut heidät vierailulle Pariisiin.

Asukasyhdistyksen retkeläisille paikka antoi tiedetylle tarinalle faktakohteen, jonka täydentäminen nykyisen tiedon valossa on helpompaa ja jota on saatavilla eri lähteistä.

Paluu ja Keräsojan ylitys sujuivat hyvin. Sillan ja puron kohinan läheisyydessä nuotiotulilla nautittin omia eväitä ja keskusteltiin, kuka mistäkin. Loppumatkalla paikalliset porot katselivat uteliaina mitä värikästä väkeä heidän reviirilleen on ilmaantunut. Osa retkeläisistämme kävi vielä katsastamassa Kerässiepin kylän, jonka erkoisuuteen kuuluukin olla Suomen korkeimpana kylänä yli 200 m merenpinnan yläpuolella.

Kotimatkan retkeläiset hoitivatkin omakohtaisesti ja oletettavasti tyytyväisinä retken antiin..

Kiitokset myös Ylimuonion yhteismetsän omistajille jokamiehen oikeuksien nauttimisesta alueellanne.

Oheista retkeä tällä kirjoituksella muisteli retken johtajana ja oppaana toiminut

Pauli Runtti. Kiitos Paulille.