Olostunturin Asukasyhdistys ry

YHDISTYKSEN RUSKAPATIKKARETKI MUONIOSSA 8.9.2021

Olostunturin asukasyhdistyksen vuoden 2021 perinteinen ruska-ajan retki suuntautui tällä kertaa Hirvaslompoloon. Patikoijia kokoontuikin lähtöpaikalle hirsiravintolan pihalle 23 henkilöä. Kymmenen auton karavaani olikin poikkeavan näkyvä kulkue maantiellä matkalla retkikohteeseen.

Varsinaisena retkikohteena oli vanha Pappilanrannan historiallinen kalamajan paikka Hirvaslompolon rannalla. Noin 1.5 km:n matka sinne oli tavanomaista lapin maisemaa, kivistä, poromiesten mönkijöiden jälkien jättämää polkua. Verkkainen kulku reitillä oli viisautta. Katseen piti kohdistua useasti maahan mihin astuu. Matkan varren ensimmäinen nähtävyys oli yli 100 v. vanhan tervahaudan paikka. Kulahtanut kyltti kertoi viimeisen käyttövuoden olleen 100 vuotta sitten,”noin tankkiautollisen verran tervaa”. Metsittynyt tervahauta antoi miettimisen aihetta minkälaista silloinen elämä lapissa on ollut. Terva oli välttämätön aine käytännöistä selviämiseen. Sitä tarvittiin suksien-,rekien-, veneiden-, haravanlapojen- ja kirkkon kattojen hoitoon ja tietenkin rahan ansaitsemiseen. Ajatuskin tällaisten muistojen vaalimiseen on paikallaan.

Syksyisen Keräsojan ylitys mönkijöille tehtyä kaiteetonta siltaa pitkin osoitti, että yhdistyksen jäsenistö on kokeneita vaeltajia. Retken varsinainen historiallinen ajankohta meneekin jo 225 vuoden päähän ja tapahtumapaikkaan – Puolikko Erkin syntymäpaikalle – silloiseen Pappilan kalakämpälle toukokuun alkuun v. 1796. Historialliset siemenet tapahtumalle on kuitenkin kylvetty
edellisen vuoden syyskuussa 22 vuotiaan salanimisen herra Myllerin toimesta. Oikeammin hän oli Orleansin herttua Ludvig Filip. Myöhemmin vuosina 1830 – 1848 hän oli Ranskan kuningas. Erikin äiti oli Pappilan emännän sisko Beata Caisa Wahlbom. Maanpaossa ollut 22 vuotias tuleva kuningas oli ajan tavan mukaan käynyt Nordkapissa ja sieltä palatessaan viipynyt Muonion pappilassa, josta jatkoi matkaansa Ruotsin puolelle ja etelään päin.

Myöhemmin Ranskan valtio on aateloinut Puolikko-Erkin ja hänen jälkeläisensä ja kutsunut heidät vierailulle Pariisiin.

Asukasyhdistyksen retkeläisille paikka antoi tiedetylle tarinalle faktakohteen, jonka täydentäminen nykyisen tiedon valossa on helpompaa ja jota on saatavilla eri lähteistä.

Paluu ja Keräsojan ylitys sujuivat hyvin. Sillan ja puron kohinan läheisyydessä nuotiotulilla nautittin omia eväitä ja keskusteltiin, kuka mistäkin. Loppumatkalla paikalliset porot katselivat uteliaina mitä värikästä väkeä heidän reviirilleen on ilmaantunut. Osa retkeläisistämme kävi vielä katsastamassa Kerässiepin kylän, jonka erkoisuuteen kuuluukin olla Suomen korkeimpana kylänä yli 200 m merenpinnan yläpuolella.

Kotimatkan retkeläiset hoitivatkin omakohtaisesti ja oletettavasti tyytyväisinä retken antiin..

Kiitokset myös Ylimuonion yhteismetsän omistajille jokamiehen oikeuksien nauttimisesta alueellanne.

Oheista retkeä tällä kirjoituksella muisteli retken johtajana ja oppaana toiminut

Pauli Runtti. Kiitos Paulille.

Hallituksen ehdotus v 2021 toimintasuunnitelmaksi

Olostunturin asukasyhdistyksen tarkoitus on edistää ja kehittää jäsentensä ja muiden Olostunturin vapaa-ajanasukkaiden yhteistoimintaa ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, hyvinvointia ja tietoisuutta ympäristöstä ja sen hoitamisesta. Yhdistyksen tarkoituksena on myös toimia jäsentensä edunvalvojana.
Tässä tarkoituksessa yhdistys tulee toimintavuonna keskittymään erityisesti seuraaviin asioihin:

1) Yhdistyksen vuosikokous järjestetään 7.9.2021 klo 17- Muonion kyläpirtillä.

2) Yhteydenpito jäsenistöön

– jäsenistölle lähetetään pääsiäisen, ruskan ja joulunajan kirjeet.
– vuosikokouksen yhteydessä, ruskaviikolla ja ehdollisena joulun aikaan järjestetään ohjelmallinen jäsentapaaminen
– parannetaan yhdistysviestintää kotisivujen kautta jäsenistölle ja yleisölle

3) Edunvalvonta

– huolehditaan, että säännöllinen yhteydenpito ja tietojen vaihto Muonion kunnan kanssa toimii
– pyritään aktiivisesti vaikuttamaan erityisesti ulkoilureittiverkoston kehittämiseen seuraamalla kunnan reittityöryhmän työn etenemistä ja tekemällä aloitteita reittityöryhmälle.

4) Jäsenhankinta

5) Muu toiminta
– neuvotellaan kunnan kanssa Oloslaavun polttopuuhuollon järjestämisestä kunnan tuella/toimesta
– järjestetään ruskaviikolla postilaatikkotelineiden ja laavun huoltotalkoot
– hyödynnetään ja tukeudutaan Oloslaavuun yhdistyksen toiminnassa

Hallituksen ehdotus v 2021 toimintasuunnitelmaksi

EHDOTUS TOIMINTASUUNNITELMAKSI VUONNA 2021

1) Yhdistyksen vuosikokous järjestetään 31.3.2021 klo 17- Muonion kyläpirtillä (siirretty 8.3.2021 hallituksen päätöksellä 7.9.2021).

2) Yhteydenpito jäsenistöön

– jäsenistölle lähetetään pääsiäisen, ruskan ja joulunajan kirjeet.
– parannetaan yhdistysviestintää kotisivujen kautta jäsenistölle ja yleisölle

3) Edunvalvonta

4) Jäsenhankinta

5) Muu toiminta
– järjestetään ruskaviikolla postilaatikkotelineiden ja laavun huoltotalkoot
– hyödynnetään ja tukeudutaan Oloslaavuun yhdistyksen toiminnassa

V 2020 TOIMINTAKERTOMUS

Olostunturin asukasyhdistyksen toimintakertomus vuodelta 2020 (hyväksytty hallituksen kokouksessa 8.3.2021)

Vuosi 2020 oli asukasyhdistyksen 26. toimintavuosi. Yhdistyksen toimintaa ohjasi ja rajoitti Suomeenkin levinnyt koronaviruspandemia kokoontumis-, liikkumis- ja tapaamisrajoituksineen. Tämän takia mm pääsiäisen yhdistystapaamiset peruttiin ja vuosikokous siirrettiin ruska-aikaan.

Yhdistyksen jäsenmäärä oli toimintavuoden lopussa 103 jäsenmaksunsa maksanutta jäsentä, joista 45 perhejäseniä.

Yhdistyksen ja hallituksen puheenjohtajana toimi Olli Simonen, varapuheenjohtajana Eila Uotila ja jäseninä Rauno Kiiveri, Lasse Laaksonen, Helena Muotka, Ritva Niemi, Pauli Runtti ja Reijo Rummukainen. Yhdistyksen sihteerinä toimi Ritva Niemi, taloudenhoidosta vastasi puheenjohtaja, kirjanpidosta Helena Muotka ja laavumme ylläpidosta laavuisäntä  Pauli Runtti. Toiminnantarkastajana toimi Helena Santala ja hänen varahenkilönään Marjatta Suominen. Hallitus kokoontui kahdesti toimintavuoden aikana ja lähetti jäsenistölle kolme jäsenkirjettä.

Yhdistyksen sääntömääräinen kokous järjestettiin 8.9.2020 Muonion Kyläpirtillä18. Kokoukseen osallistui 14 yhdistyksen jäsentä. Sääntömääräisten asioiden käsittelyn lisäksi perinteisen vuosikokousesitelmän piti puheenjohtaja Olli Simonen aiheesta ”Tiedä, miten ehkäiset osteoporoosia ja osteoporoosimurtumia”

Yhdistyksen ruska-ajan jäsentapaaminen järjestettiin 10.9.2020 yhdistyksen Oloslaavulla. Tapaamisessa pitkän päivätyön rajamiehenä tehnyt kantamuoniolainen Pentti Reponiemi, joka edelleen toimii ja vaikuttaa aktiivisesti Muonion kuntapolitiikassa ja -yhteisössä, muisteli menneitä tapahtumia ja valotteli tulevia suunnitelmia ja toimia Muoniossa. Häntä kuulemaan ja tuttuja tapaamaan laavulle oli kokoontunut 24 jäsentä.

Yhdistyksen Oloslaavusta on tullut vuoden mittaan entistä suositumpi retki- ja turistikohde niin jäsenten, matkailijoiden, retkeilijöiden kuin muoniolaisten keskuudessa. Suurimmillaan retkeläisten määrä laavulla on noussut hetkittäin useaan kymmeneen. Laavun suosio on yhdistykselle haaste laavun ylläpidon ja ennen kaikkea nuotiopuuhuollon osalta, josta ei selvitä ajan myötä ilman kunnan apua. Asiasta on neuvoteltu ja neuvotellaan kunnan kanssa. Kiitos pyyteettömästä ja neuvokkaasta laavun ylläpidosta ja huollosta laavuisäntä Pauli Runtille.

Ruskaviikolla (37 vko) järjestettiin kahdet eri talkoot, joiden aikana laavulle kuljetettiin polttopuut ampumaradalta, korjattiin ja huollettiin Oloskylän postilaatikkotelineet.

Yhdistyksen talous oli v 2020 vakaalla pohjalla ja taloustilanne tyydyttävä. Muonion kunta tuki yhdistyksemme toimintaa 495 euron toiminta-avustuksella.

EHDOTUS V 2020 TOIMINTASUUNNITELMAKSI

Tässä tarkoituksessa yhdistys tulee toimintavuonna keskittymään erityisesti seuraaviin asioihin.

• Yhdistyksen vuosikokous 7.4.2020 perutaan koronaviruspandemian takia ja siirretään pidettäväksi ruskaviikolla 37  8.9.2020 Muonion kyläpirtillä.

• Yhteydenpito jäsenistöön

• jäsenistölle lähetetään pääsiäisen, ruskan ja joulunajan kirjeet.
  • vuosikokouksen yhteydessä, ruskaviikolla ja ehdollisena joulun aikaan järjestetään ohjelmallinen jäsentapaaminen
  • parannetaan yhdistysviestintää kotisivujen kautta jäsenistölle ja yleisölle

• Edunvalvonta

• huolehditaan, että säännöllinen yhteydenpito ja tietojen vaihto Muonion kunnan kanssa toimii
  • pyritään aktiivisesti vaikuttamaan erityisesti ulkoilureittiverkoston kehittämiseen seuraamalla kunnan reittityöryhmän työn etenemistä ja tekemällä aloitteita reittityöryhmälle.

• Jäsenhankintakampanja

Yhdistyksen jäsenmäärä on vähentynyt sukupolvenvaihdosten, mökkiomistusten vaihtumisten ym. seurauksena.  Emme aina tavoita uusia omistajia, eivätkä kaikki mökkiläiset saati Oloksen vakioasujamisto tiedä yhdistyksen olemassaolosta ja/tai toiminnasta. Kotisivuinformaation, Oloslaavun ja postilaatikkotelineinformaation ym. keinoin  pyritään lisäämään yhdistyksen tunnettuutta ja Oloksen vakio- ja loma-asukkaiden kiinnostusta yhdistyksemme toimintaan ja jäsenyyteen.

• Muu toiminta
  • neuvotellaan kunnan kanssa Oloslaavun polttopuuhuollon järjestämisestä kunnan tuella/toimesta
  • järjestetään ruskaviikolla (vko 37) postilaatikkotelineiden ja laavun huoltotalkoot
  • hyödynnetään ja tukeudutaan Oloslaavuun yhdistyksen toiminnassa

Hallituksen ehdotus V 2020 toimintakertomukseksi

Toimintakertomus 2020

VUOSIKOKOUSKUTSU (jaettu 18.8.2021 jäsenille henkilökohtaisesti)

Kokouskutsu: Yhdistyksemme koronan perusteella siirretty sääntömääräinen vuosikokous pidetään tiistaina 7.9.2021 klo 17 Muonion Kyläpirtillä, Pirkantie 4 b. Muonio

Kokouksessa käsitellään  sääntöjen 8§:n määräämät asiat:

– vahvistetaan v 2021 toimintasuunnitelma, päätetään liittymis- ja jäsenmaksun suuruus sekä  v 2021 talousarvio

– valitaan hallituksen jäsenet erovuoroisten tilalle ( erovuoroisia ovat Lasse Laaksonen,   Ritva Niemi,  Reijo  Rummukainen, Olli Simonen ja Eila Uotila. Ko henkilöt ovat ilmoittaneet olevansa  valmiita jatkamaan hallituksessa).

– valitaan yksi toiminnantarkastaja ja yksi varatoiminnantarkastaja. (V 2020 toimentar-kastaja Helena Santala ja varatoimentarkastaja  Marjatta Suominen ovat valmiina jatkamaan ko tehtävissä.)

– päätetään hallituksen jäsenten ja toimentarkastajan palkkiosta.

– käsitellään muut kokouskutsussa mainitut asiat